Business Groei, hoezo dan?

5 juli 2020

Groei ambitie hoezo dan

Business Groei, hoezo dan? Je kent het wel, die speeches met kerst of aan het begin van een nieuw jaar. `We hebben echt een super jaar gedraaid en daar wil ik jullie voor bedanken maar dit jaar gaan we hier natuurlijk lekker overheen knallen. Dit jaar gaan we dan ook voor het resultaat van vorig jaar plus x procent.’ Veel ondernemers denken bij groei aan de x plus x procent strategie. Als je vraagt waar de tweede x op gebaseerd is dan is het antwoord vaak: “We weten gewoon dat er potentie in de markt zit voor een minimale groei van x procent.” Is de groei drive ingegeven door in de nek hijgende aandeelhouders of is het ingegeven door jouw wens om jouw bedrijf future proof te maken en te houden?

In business wordt er vaak gesproken over omzetgroei als de heilige graal voor groei. Je kunt jezelf als ondernemer de vraag stellen of omzetgroei altijd de beste parameter is om het realiseren van je groei ambitie te beoordelen en te monitoren.

Ga je voor kwalitatieve groei of voor kwantitatieve (omzet) groei? Past de groei bij wie je bent als bedrijf of kopieer je de groeiambitie van je concullega’s?  Stel dat je gaat voor kwantitatieve groei? Ben je dan in staat om je bedrijf mee te laten groeien met je groeiambitie of is het alleen meer leveren dan vorig jaar en voor de rest blijft alles bij het oude? Je kunt je huis wel groter willen maken door er twee etages aan toe te voegen maar is de fundering hier wel op berekend? Kan de constructie deze uitbreiding dragen? Hoe gaat het huis met de twee extra etages zich gedragen bij een zware storm? Deze vergelijking is ook door te trekken naar jouw bedrijf. Gaat de groei op korte of middellange termijn ten koste van de kwaliteit van je product of dienstverlening of moet het op peil houden van de kwaliteit, stabiliteit en wendbaarheid van de organisatie gefinancierd worden uit de groei? Oftewel loopt de groei vooruit op de kwaliteitsborging et cetera of is het een synchroon proces? Als het één niet synchroon loopt met het ander dan loop je het risico dat je de kwaliteitsborging op de eerder genoemde facetten laat versloffen. Dit is een niet ondenkbare valkuil want extra omzet zonder extra investering aan de kwaliteitskant zorgt er voor dat het bedrijfsresultaat een mooier plaatje laat zien. Je kunt best een tijdje op deze voet doorgaan omdat je kunt teren op je goede naam als aanbieder van een kwalitatief hoogwaardig product met idem dienstverlening. Maar als de klant gaat merken dat de kwaliteit niet meer is wat het geweest is terwijl jouw prijsbeleid hetzelfde is gebleven dan ben je te laat. Je kunt de klant namelijk maar één keer verliezen.

Hoe geweldig is je groei als je dit jaar als een malle producten levert en in de loop van het boekjaar en het volgende boekjaar enorme bedragen moet uitgeven aan herstelkosten omdat er zaken fout zijn gegaan bij een implementatie of het leveren van een onjuist product? Het gevaar van marge verbranden door niet het first time right principe te hanteren, wordt vaak onderschat. Als groei de heilige graal is, bestaat het risico op kwaliteitsborging over de hele linie wat ervoor kan zorgen dat je je voortbestaan op het spel zet. Iedereen kent het verhaal van Boeing met zijn Boeing 727 Max.
In de vorige alinea stelde ik de vraag of de groei die je voor ogen hebt, past bij jou als ondernemer en bij het DNA van jouw bedrijf? Ik zal een voorbeeld geven dat ik kreeg van Niels van Lingen  (van het bedrijf ThermIQ) die ik heb mogen interviewen voor mijn boek “ondernemers zijn net mensen’’. Hij gaf het voorbeeld van de appelboom. Hij zei: “Cor, je kunt van een appelboom verlangen om peren te produceren omdat die het beter doen in de markt maar dit gaat niet werken. Misschien produceert jouw appelboom wel de beste en meeste appels maar het blijft wel een appelboom. Het groei proces van een appelboom is ook niet te vergelijken met het groei proces van een kastanjeboom of een zonnebloem. Ze groeien anders omdat ze anders zijn. Focus je niet op het marktpotentieel van de perenboom bij jouw in de buurt.

Dus laat je niet gek maken door concullega’s in de business en kies voor de groei die past bij het DNA van jouw bedrijf, die past bij jouw strategie en die past bij de kwaliteiten van jouw bedrijf en de kwaliteitsbeleving van jouw klanten. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat de autonome groei enorm toeneemt als je nog meer inzet op kwaliteitsverbetering op alle aspecten van de bedrijfsvoering en dus ook op de producten en diensten die je levert en de kennis van je personeel. Naar mijn bescheiden mening is dit een slimmere en meer sustainable groei dan meer willen verkopen van dat wat je al jaren verkoopt met alleen wat kleine cosmetische modificaties.

Tot slot, durf je ook rustmomenten in te bouwen als je gaat voor kwantitatieve groei? Durf je een pas op de plaats te nemen na een periode van groei of wil je doorknallen omdat je bang bent om het groei momentum te verliezen? Ben je een gevangene geworden van je eigen groeiambitie? Bij hardlopers zit een interval training standaard in het trainingsprogramma. Het maakt hierbij niet uit of je een sprinter of een marathonloper bent. Als je als hardloper wil werken aan je snelheid dan ontkom je niet aan een interval training (intervaltraining is een trainingsmethode waarbij een periode van hoge intensiteit training wordt afgewisseld met een lage intensiteit training). Als de periode met hoge intensiteit te lang duurt of wanneer de intensiteit te hoog is dan `blaas je jezelf’ op zoals hardlopers dit noemen. In plaats van opbouw ben je bezig met afbraak. De groei duur moet in verhouding zijn met de intensiteit van de groei.

In deze blog heb ik een kort (hoog over) inkijkje gegeven als het gaat over mijn kijk op businessgroei. Als je wil sparren over jouw groei ambities dan nodig ik je uit om een afspraak met me te maken.

Groei is prachtig en noodzakelijk maar pas op voor groeiverslaving.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.