KENNIS OF GEDRAG

18 februari 2019

Kennis of gedrag inspiredbycor

De kans is redelijk groot dat je de woorden `een leven lang leren’ tegen komt als je een Management of HRM magazine open slaat. Nu ben ik zelf een groot voorstander van een leven lang leren maar dit doe ik alleen omdat ik een ultra nieuwsgierig mens ben en omdat ik mezelf continu wil uitdagen. Als ik het heb over leren dan heb ik het niet zozeer over het in mijn bezit krijgen van certificaten of diploma’s van gerenommeerde Opleidingsinstituten die management trainingen etc. aanbieden. Natuurlijk heb ik ook ergens in mijn boekenkast een stapeltje diploma’s en certificaten liggen. Naast deze mooie documenten die het bezit van een bepaalde kennis of kennis niveau suggereren heb ik net zo veel of misschien nog wel meer kennis verworven door specifieke boeken te lezen en te experimenteren.

Nu moet ik zeggen dat het absoluut niet mijn doel is om de gevestigde opleidingsinstituten te degraderen. Hoewel, mijn blik op deze instituten is na het lezen van het boek BULLSHIT MANAGEMENT van Jos Verveen zeker wel gewijzigd. Mensen die van plan zijn meters management boeken op te gaan vreten, raad ik aan eerst het boek van Jos serieus te lezen. By the way, voor mijn boek “Succes een kwestie van Toeval, Toewijding of Toehappen” dat ik later dit jaar uitbreng, heb ik Florian Rooz mogen interviewen. Deze man heeft de methodiek van Extreme Learning ontwikkeld. Als de opleidingsinstituten en universiteiten zijn methodiek zouden omarmen en ook de stofkam zouden halen door het aantal management opleidingen dan zouden we echt stappen kunnen zetten naar een leven met minder Bullshit en meer kennis.

De belangrijkste vraag is of je met kennis alleen het verschil kan maken of is er meer nodig om echt als persoon, werknemer of ondernemer te groeien en impact te maken in de werel?. Tot op zekere hoogte ben ik het wel eens met de kreet “kennis is macht’’ alhoewel het gedrag van mensen vaak te weinig aandacht krijgt als we het hebben over het functioneren van medewerker, managers en ondernemers. In mijn periode in loondienst heb ik managers meegemaakt die IQ technisch gezien bijzonder slim waren. Echter, met hun mooie IQ score en x aantal master titels waren ze niet in staat goed te functioneren.

Als men niet vanuit zijn authentieke ik leiding geeft maar alleen een aangeleerd kunstje tot uitvoer brengt dan voelt ieder mens bewust of onbewust dat er iets niet klopt. Ik zeg wel eens gekscherend als je een 9 scoort op kennis en een 1 op gedrag dan kom je gemiddeld genomen niet hoger uit dan een 5. Als ik morgen zelf iemand aan zou moeten nemen dan kijk ik veel meer naar zaken als gevoel voor verhoudingen, positieve grondhouding, out of the box mentaliteit en een drive om te leren. Natuurlijk moet de persoon in kwestie wel een gemiddeld intelligentie niveau hebben en zit ik ook niet te wachten op iemand die 5 dagen per week in lotus houding voor zich uit zit te staren. Als mensen die echt bij me willen werken de juiste mindset hebben ben ik ervan overtuigd dat ze in no time de eventuele kennis gap kunnen dichten. Echter, als hun gedrag niet klopt met mijn bedrijfsfilosofie dan wordt het moeilijk chocolade bakken met deze mensen.

Zelf heb ik in een sales team gewerkt bij een groot telecom bedrijf in Nederland. Als je bij dit bedrijf als accountmanager aan de slag wilde binnen het segment Large Enterprise dan moest je een afgeronde opleiding hebben op WO niveau. Of je gedragskenmerken aansloten bij het functie profiel was van minder belang want deze mensen zaten twee jaar in deze functie om vervolgens op te schuiven naar een management functie. In die twee jaar zat een deel van de klanten wel opgescheept met een accountmanager die gedrag technisch niet helemaal geschikt was voor deze functie maar deze functie alleen uitvoerde omdat dit nu éénmaal noodzakelijk was om te komen waar hij eigenlijk wilde komen. Op deze wijze is de klant de Sjaak en het bedrijf is de Sjaak. De klant wordt niet optimaal bediend en het bedrijf haalt niet het gewenste omzet rendement uit de klant.

Natuurlijk is het bovenstaande niet echt rocket science maar toch gaat het bij veel bedrijven niet helemaal lekker als het gaat om het vinden van de balans tussen kennis en gedrag. Een bedrijf is net als een relatie. Als je voor jezelf nog niet helemaal goed weet wie je bent en waar je staat in het leven dan is het belangrijk dit eerst helder krijgen alvorens je in een relatie te storten. Bij een bedrijf is het niet veel anders. Als ondernemer is het wel zo handig als je weet wie je bent en waar je heen wil. Pas als dit plaatje helder is kan het Human Capital plaatje goed ingevuld worden waarbij er voldoende aandacht is voor de balans tussen kennis en gedrag. Als je na het lezen van deze blog in de verleiding komt om me te bellen voor een afspraak dan is het helemaal geen gek idee om toe te geven aan deze kriebels.

Deel dit artikel

1 Reactie

  1. Sjoerd Heuvelkamp

    Kennis is heel erg belangrijk maar met kennis alleen win je de wedstrijd niet. Ik ben het met je eens dat gedrag een belangrijke factor is die je niet zomaar kan veranderen. Het grappige is dat je eerst je eigen gedrag moet snappen om het vervolgens te kunnen veranderen. Veel mensen weten niet wie ze zijn dus hebben ze ook geen goed beeld van hun eigen gedrag.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.