Terug naar kantoor. En dan?

4 mei 2020

Terug naar kantoor en dan - blog inspiredbycor

Managers, ondernemers en directieleden in Nederland hebben jullie al nagedacht wat jullie rol gaat zijn als het personeel weer terug keert naar kantoor. Gaan we door waar we voor de uitbraak van de Corona pandemie zijn gebleven of gooien we het roer om? Ik heb het nu niet over het aanpassen van het businessmodel. Er zullen bedrijven zijn die het heilige huisje van hun business model los moeten laten en op zoek moeten naar een nieuwe manier om in business te blijven. Natuurlijk is dit uitermate belangrijk maar uiteindelijk is de mens in de organisatie binnen ieder bedrijf de belangrijkste asset. Dus hoe keren de medewerkers terug na kantoor na een aantal maanden thuiswerken?

De mensen die nu nog massaal thuis werken, gaan op een gegeven moment weer naar kantoor want we kunnen niet eeuwig thuis blijven werken. Ik ben er een groot voorstander van dat werkgevers hun personeel een aantal dagen of dagdelen per week thuis laten werken maar full time thuiswerken is geen optie want de toevallige ontmoetingen en de niet geplande gesprekken bij de koffie corner of voor de rokers onder ons voor de deur van het pand zijn er niet nu we thuiswerken. We moeten ervan uitgaan dat werkgevers en werknemers elkaar binnenkort weer face to face gaan ontmoeten. Voor de één zal de gang terug naar kantoor een zegen zijn en voor de ander een vloek. Elkaar face to face ontmoeten, is niet te vergelijken met een video call. Face to face kun je de ander niet even op mute zetten. In een video call loop je bijvoorbeeld makkelijker even naar de keuken omdat je collega in de call heftig in je allergie zit. Op kantoor moet je weer dealen met de power van het volledige communicatie spectrum. Je hebt dan weer te maken met de enorme kracht van non verbale communicatie. Natuurlijk heb je die ook tot op zekere hoogte in een video call maar de escape optie maakt het toch minder heftig. Bovendien mis je toch de finesses van iemands expressie.

De centrale vraag is hoe medewerkers na maanden van afwezigheid terug naar kantoor komen. Zij  hebben kunnen nadenken over wie ze zijn en wat ze willen in het leven. Het zou zo maar kunnen zijn dat je als werkgever niet meer in het plaatje past bij de werknemers. Er zijn nog genoeg werkgevers die vinden dat werknemers het als een gunst moeten zien dat ze bij hun mogen werken. De vraag is of de werknemer er ook zo over denkt. Zeker na een zelfreflectie periode in Corona tijd. Een deel van de populatie zal nadat ze bij zichzelf te rade zijn gegaan en de balans hebben opgemaakt hun werkgever en collega’s gaan waarderen als nooit daarvoor. Een ander deel van de populatie zal na een reflectie periode van een aantal maanden tot de conclusie zijn gekomen dat jij als werkgever niet meer past in hun plaatje voor de toekomst.

Werknemers hebben tijdens de thuiswerkperiode mogen proeven aan een stuk vrijheid en zijn helemaal losgekoppeld van het dagelijkse file ritueel om maar een voorbeeld te noemen. Zijn ze straks weer bereid om iedere dag twee keer twee uur in de file te staan? Vinden ze hun baan nog  interessant genoeg om deze ergernis op de koop toe te nemen? Is je personeel nog bereid om 60 uur per week te draaien zonder dat het salaris navenant is? Gaan we de vergadercultuur in Nederland nieuw leven in blazen en niet vergaderen omdat het nu eenmaal gebruikelijk is om iedere week of iedere dag als team een meeting te hebben?  Wat zeggen we tegen de medewerkers die voor de pandemie nooit thuis mochten werken maar de afgelopen periode met succes hun werk vanuit huis hebben vormgegeven? Wat denk je dat er gebeurt als medewerkers binnen een mum van tijd weer in het oude keurslijf worden geperst? Hoewel ik hier makkelijk een antwoord op kan geven, laat ik dit graag aan jouw verbeeldingskracht over.

Er gaat geen dag voorbij of er wordt wel over het `nieuwe normaal’ gesproken. De vraag is of we het oude normaal als normaal mogen bestempelen. Wie weet ga ik hier binnenkort een artikel over schrijven. In plaats van oud normaal en nieuw normaal zou ik liever willen spreken over een adaptieve mindset. Jan-Henk Bouwman van Fountainheads die ik heb mogen interviewen voor mijn boek ‘’ondernemers zijn net mensen’’, dat vanaf september in de winkel ligt en nu al te bestellen is in de pre sales, heeft het over ‘’adapt or die’’. In business moet je je continu aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. Er zijn altijd micro en macro economische invloeden waar we iets mee moeten als we in business willen blijven.

Is jouw organisatie voorbereid om de mensen te begeleiden die er moeite mee hebben om na een afwezigheid van een paar maanden weer in de office cocon te stappen? Thuis waren veel mensen als ouder de manager in huis maar terug op kantoor moeten ze weer een oude rol herpakken die ze mogelijk ontwend zijn. Hoewel veel ouders het moeilijk vinden om het thuiswerken en het begeleiden van hun schoolgaande kinderen te combineren, zullen toch veel ouders weer moeten wennen dat ze hun kinderen alleen in de avonduren zien. De kans is groot dat één van de medewerkers iemand in zijn of haar nabijheid heeft verloren aan Corona zonder goed afscheid te hebben kunnen nemen. Een dierbare verliezen heeft doorgaans een enorme impact op iemand. Als je dan ook nog eens de mogelijkheid is ontnomen om op waardige wijze afscheid van je dierbare te nemen dan is de impact nog groter. Hoe ga je hier mee om? Hou je vast aan bestaande protocollen en procedures of ben je in staat om je aan te passen aan de nieuwe of hernieuwde werkelijkheid? Het is mooi dat je als ondernemer in staat bent om product vernieuwingen door te voeren maar ben je ook in staat om jezelf te vernieuwen? Dus wees je eigen productmanager.

Uiteraard start de begeleiding niet op het moment dat het personeel weer terug keert naar kantoor. Het is geen overbodige luxe om tijdens de “intelligente’’ lock down iedere week (bijvoorbeeld op vrijdag) een mail de organisatie in te sturen waarin jij als leider de werknemers op de hoogte houdt van de ontwikkelingen en de stappen die mogelijk genomen gaan worden waar zij zich op voor moeten bereiden. Neem ze mee in je ideeën, twijfels, visie etc.

De eerste drie tot zes maanden na de heropening van jouw business zullen bepalend zijn of je nog in het plaatje past van je werknemers als ze dit al niet  voor de herstart voor zichtzelf hebben bepaald. Als je een interessante werkgever wil blijven dan zul je vol aan de bak moeten. Zij zullen razendsnel doorhebben of jij de leider bent met visie die het bedrijf weer terug in business kan brengen. Zij zullen bepalen of jij als ondernemer en leider het waard bent om die extra stap voor je te zetten die nodig is om het bedrijf uit de startblokken te krijgen.

TOT SLOT
Wil je met me sparren over hoe je met je belangrijkste asset van jouw bedrijf moet omgaan, nu en bij de herstart van je business? De terugkeer naar kantoor van werknemers die nu thuiswerken, zie ik ook als een herstart. Je mag me altijd bellen voor een consult.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.