Het Boekenjaargeschenk 2020

8 maart 2020

Dit weekend is de Boekenweek editie 2020 begonnen met het boekenbal als ultieme start. Velen die er toe doen in schrijversland zullen acte de presence geven op dit bal. Als je een bonte verzameling van schrijvers wil treffen dan moet je zorgen dat je er volgend jaar bij bent op dit unieke event. Leeftijd, sekse, culturele afkomst of religie is totaal niet relevant als het gaat om succes in het metier van schrijver. Succes zit hem in mijn optiek in de mate waarin je de lezer weet te raken, boeien en of weet te inspireren. Er zijn zo veel genres dat het bijna onmogelijk is om geen boek te vinden waar jij je helemaal in kunt verliezen.

Naast de bekendmaking van de Libris Literatuurprijs staat de boekweek natuurlijk ook in het teken van het boekenweekgeschenk. Voor mij is het ieder jaar weer een spannend moment als bekend wordt gemaakt aan welke schrijver de eer te beurt valt om het te mogen schrijven. Zonder aan dit heilige huisje te willen zitten, bedacht ik me deze week dat het wel leuk zou zijn om een keer na te denken over het boekenjaargeschenk. Het zou toch geweldig zijn als de Nederlandse boekhandels het hele jaar een enorme boost krijgen door het boekenjaargeschenk.

Als ik studerende jongeren vraag of ze nog wel eens een boek kopen dan word ik vaak aangekeken met een blik van, `hé gast, waar heb je het over man en heb je nog nooit van Netflix gehoord?’. Natuurlijk wordt er nog wel gelezen maar de lezer die regelmatig een boekhandel opzoekt om een boek te kopen, lijkt een uitstervend ras. Tenminste, dat was mijn opvatting nadat ik in Rotterdam een aantal studenten had geconfronteerd met de vraag naar hun boek consumptie. Gelukkig bleek de werkelijkheid rooskleuriger dan ik zojuist schetste nadat ik het gesprek was aangegaan met mensen uit de branche. Misschien streef ik wel naar een utopie waarbij iedere Nederland iedere maand  ten minste één boek leest en is dit niet geheel realistisch.

Persoonlijk ben ik er een groot voorstander van om het elitaire gehalte rond het Boekenbal wat te reduceren en toegankelijk te maken voor een groter publiek. Het zou toch geweldig zijn als het boekenbal toegankelijk is voor een breder publiek dan de inner circle van schrijvend Nederland? Hoe mooi zou het kunnen zijn als we schrijvend Nederland en lezend Nederland dichter bij elkaar weten te brengen? De wereld is altijd beter geworden door kruisbestuiving tussen mensen die normaal gesproken niet met elkaar in gesprek komen. Door alleen met gelijkgestemden bij elkaar te komen, ga je de ultieme kruisbestuiving niet bereiken. Natuurlijk gun ik iedereen zijn of haar feest en zeker als hier een diepgewortelde traditie aan ten grondslag ligt maar ook schrijvend Nederland weet dat verandering de enige constante in een mensenleven is. Het is grappig dat er nog geen ‘’so you think you can write” programma is. Natuurlijk mag John de M. me hier altijd voor bellen.

Toen ik twee jaar geleden begon aan mijn boek “ondernemers zijn net mensen’’ dachten velen in mijn omgeving dat ik gek was geworden. Men vroeg zich hardop af wie er nog een boek van 500 pagina’s zou gaan lezen. Op het moment dat ik aangaf dat het om een boek ging waarin ik de verhalen van 50 inspirerende ondernemers uit de meest uiteenlopende branches zou samenbrengen, gingen velen er in geloven. Blijkbaar is er behoefte aan puur en onversneden verhalen van inspirerende persoonlijkheden. Voor de realisatie van het boek heb ik 50 bijzondere ondernemers mogen interviewen. Voor mij voelt het als een groot geschenk dat deze mensen zich kwetsbaar op hebben durven stellen. Ze hebben niet alleen hun successen maar ook hun fuck-up’s of potentiële fuck-ups met me willen delen. Het is prachtig om terug te lezen bij een aantal ondernemers dat hun grootste succes is ontstaan uit een fuck-up. Het is een boek met 50 bio interviews. De content die iedere ondernemer krijgt in het boek is te lang voor een standaard interview maar te kort voor een biografie vandaar de term bio interview.

Ik begon mijn verhaal met de woorden dat het de kunst is om de lezer te raken of te inspireren met een verhaal. De ondernemers die ik heb mogen interviewen, hebben mij in ieder geval weten te raken of weten te inspireren. Ik zou het hoogst opmerkelijk vinden als je niet geïnspireerd wordt door ten minste een aantal interviews in het boek. Het doel van het boek is enerzijds kruisbestuiving creëren tussen ondernemers uit de meest uiteenlopende branches en anderzijds medewerkers in loondienst die diep in hun hart voelen dat ze ondernemer zijn het zetje in de rug te geven om de stap te zetten naar het ondernemerschap. Als je hart daarvan in de fik schiet dan moet je gewoon de stap zetten want het leven is veel te kort om te tobben. Er is helemaal niets mis met werken in loondienst maar er is ook helemaal niets mis met ondernemen. Dus kies en ga er dan voor 100% voor..

Het boek dat vanaf 1 juni in de boekwinkel ligt, is in de voorverkoop al te bestellen op www.inspiredbycor.nl/boek.  Om een dikke knipoog te maken naar het Boekenweek geschenk heb ik mijn boek omgedoopt tot boekenjaargeschenk. Als je twee weken per jaar op vakantie gaat dan kun je in de overige 50 weken iedere week één van de interviews lezen. Tien pagina’s inspirerende content per week lezen, moet toch te doen zijn? Wie weet tot volgend jaar op het boekenbal of ben jij volgend jaar de schrijver van het boekenjaargeschenk 2021?

Deel dit artikel

1 Reactie

  1. Sylvia Verwater

    Je blijft me verbazen met je creatieve ideeën. Het boekenjaargeschenk, hoe verzin je het? Zelf ben ik er ook een groot voorstander van om schrijvend en lezend Nederland dichter bij elkaar te brengen. Voor mijn gevoel zijn het nu twee aparte eilanden. Ik heb jou boek uiteraard al besteld. Ik kan niet wachten om hem begin juni te mogen ontvangen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *