Lang leve de likes & views religie

18 oktober 2020

Likes en views religie.

Lang leve de likes & views religie. Piet, aanhanger van deze religie was zo trots als een pauw toen hij me vertelde dat hij 10.000 views en 200 likes had op zijn laatste blog. Hoewel hij zich schuldig had gemaakt aan ‘doodzonde’ nummer 1 wist hij toch maar een mooie score neer te zetten. Piet had de blog die op zijn website staat geshared op LinkedIn, de boef. LinkedIn wil niet dat je hun platform ‘misbruikt’ om naar jouw website te gaan. Als het goed is, is dit de grootste open deur in ondernemersland. Tenminste, dit veronderstel ik. De strenge meester die we voor het gemak `mister algoritme’ noemen, screent met een duizelingwekkende snelheid of we ons aan de geschreven en ongeschreven regels houden van het platform. Sterker nog, het zou zo maar kunnen zijn dat LinkedIn me voor straf in de hoek zet omdat ik stoute dingen zeg. Hoewel, mensen die verder lezen, zullen merken dat ik juist een grote fan ben van LinkedIn.

Het leven is niet zo zwart wit als de eerste alinea van deze blog doet vermoeden. Het gebruik van algoritmes, mits goed toegepast, is een geweldig instrument, tool of whatever. Natuurlijk maakt LinkedIn gebruik van algoritmes. Zonder het zelf te beseffen, leveren we zeer waardevolle data aan het platform. Deze data kunnen ze mooi te gelden maken. Geef ze eens ongelijk. Wij ook willen toch alles gratis! Als LinkedIn met de suggestie zou komen om hier mee te stoppen waarbij wij als gebruiker akkoord moeten gaan met een abonnement van Euro 5,00 per maand dan weet ik zeker dat de meesten van ons niet bereid zijn om dit bedrag te betalen. Wat zijn we toch een stelletje vrekken. Als ik tegen mijn hosting provider zeg dat ik zijn diensten wil blijven afnemen zonder door te gaan met betalen dan weet iedereen wat er gaat gebeuren. Omdat we niet bereid zijn om te betalen voor een geweldig platform als LinkedIn moeten we ook bereid zijn te dealen met die punten die we als minder gewenst ervaren.

Weet je nog dat ik het had over Piet met zijn 10.000 views en 200 likes? Velen van ons, ondernemer of werknemer, proberen krampachtig de ‘spelregels’ van LinkedIn toe te passen om maar zo veel mogelijk views en likes te realiseren. Je moet niet een blog die op je website staat, sharen op LinkedIn, je moet niet te veel mensen taggen, je moet niet te veel hashtags gebruiken, je moet op bepaalde tijdstippen posten, je moet zorgen dat er in het eerste uur na het plaatsen van je post genoeg mensen je post geliked of gezien hebben et cetera, et cetera. Ik krijg een enorme jeuk en rode vlekken in mijn nek van al dat moeten.

In plaats van de focus te leggen op ‘spelregels’ kunnen we ons beter richten op het delen van kwalitatieve content. Google en LinkedIn zijn niet zo dol op oud nieuws. Wie wel zou je zeggen? Als jij een autoriteit bent op jouw vakgebied die op authentieke wijze kennis deelt met het platform dan ben je naast offline ook online een magneet. Als er discussie ontstaat op het platform op mijn post dan is dit prachtig. Sterker nog, discussie die ontstaat tussen mensen die commentaar geven op mijn blog of artikel vind ik geweldig. Dit zijn de haakjes die je wil hebben. Durf te prikkelen, durf je visie te delen, durf kennis te delen. Als je in staat bent en bereid bent je eigen geluid te laten horen dan zul je zien wat voor mooie dingen er gaan gebeuren. Wat in de offline wereld geldt, geldt ook in de online wereld en dat is “stand out from the crowd”.

Alles in het leven heeft minnen en plussen dus ook het platform waar we het hier over hebben. Wees eerlijk, als je minpunten bij je partner ontdekt, verbreek je dan direct de relatie? Ik denk het niet. Je partner kost mogelijk geld terwijl het platform geheel ‘gratis’ is.

Laat je niet gek maken door algoritme waanzin, als die al bestaat. Er is geen vaccin tegen de algoritmes die LinkedIn toepast. Hoewel? Natuurlijk is er een vaccin maar dan moeten we wel bereid zijn om te betalen voor een dienst. De data centers van LinkedIn zijn niet gratis. Het personeel doet niet aan vrijwilligerswerk. Dus zo lang we niet bereid zijn om te betalen, moeten we niet zeuren en de focus leggen op dat wat wel kan. Als jij woest aantrekkelijk bent voor de mede ondernemers door de kwalitatieve content die je deelt dan ben je ook woest aantrekkelijk voor het platform zelf.

Persoonlijk heb ik een zeer sterk vermoeden dat mijn content meer views en likes op zou kunnen leveren als ik de ‘regels’ keurig toe zou passen. Ik denk dat de regels die we onszelf opleggen een grotere rem zijn op het aantal likes dan de zogenaamde regels van LinkedIn. Wij zijn strenger voor onszelf dan LinkedIn voor ons is. Ik zal een voorbeeld geven. Als ik een scherp geformuleerd(e) blog of artikel plaats dan weet ik zeker dat ik niet veel likes kan verwachten. Mensen zijn vaak bang om een artikel te liken als er een kritische titel boven staat. Stel je toch eens voor dat jouw klanten of jouw werkgever dit zien? Nou dan zwaait er wat! Het grappige is dat ik wel enorm veel anonieme views krijg op dit soort posts. Deze blog zal hoogstwaarschijnlijk ook niet veel likes krijgen.

Vind ik het erg dat ik niet veel likes krijg op dit soort posts? Nee totaal niet. We moeten met z’n allen niet roomser willen zijn dan de paus. Bovendien zie je meer als je bereid bent om naar het randje te lopen. LinkedIn is de gastheer, of we willen of niet. Hij nodigt ons kosteloos uit op zijn feestje. Natuurlijk ‘gedraag’ ik me maar ik blijf wel Cor de vrije vogel die niet alleen gast wil zijn maar zich ook gast wil voelen.

Ik laat me graag verrassen door jullie commentaar op deze blog. Hier op de website of op LinkedIn.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.