Processen en Procedures

13 november 2018

Processen en procedures Inspiredbycor

Ben je op dit moment succesvol met je bedrijf dankzij of ondanks alle processen en procedures. Misschien moet ik je eerst vragen hoeveel blauwe mannen en blauwe vrouwen er rondlopen in jouw bedrijf. Ben je zelf ook diep blauw of ben je als enige knalrood in een blauwe oceaan. Hoewel de samenleving roept om meer blauw op straat is het niet aan te bevelen om te veel blauw in je bedrijf te hebben.

Voor ik verder ga met deze blog is het misschien wel handig om te melden dat deze blog er één is uit een serie van blogs over succes blokkers in business. Om inzicht te krijgen in de mate van succes is het belangrijk te weten wat jouw definitie van succes is en welke succesblokkers een rem kunnen zetten op het continueren of verder uitbouwen van jouw succes. Wat ik vaak zie is ik dat men aan de ene kant morgen succesvoller wil zijn dan vandaag maar aan de andere kant niet de succesblokkers binnen het bedrijf ziet die een rem zetten op de ontwikkeling van hun succes.

In deze blog zal ik kort aanstippen waarom functieloze processen en procedures de verdere uitbouw van jouw succes kunnen belemmeren. Laten we  voor het gemak processen en procedures in het vervolg afkorten met PP’s. In een aantal gevallen zorgen de PP’s niet voor een belemmering van de groei zorgen maar brengen ze een bedrijf tot stilstand. Opmerkelijk komen te veel bedrijven hier afhankelijk van de branche waarin ze opereren nog een aantal jaren mee weg. Echter, ze zijn vaak wel afhankelijk van de omgeving die net als zij niet al te fundamenteel moet veranderen. Want als dit wel het geval is dan komt het woord game over al snel in beeld.

Begrijp me niet verkeerd ik ben niet faliekant tegen PP’s maar ze moeten wel een ondersteunde rol hebben in plaats van een rem te zetten op de positieve succes curve. Daarom onderscheid ik ook functionele en functieloze PP’s. In heb het in hier over de functieloze variant. Veel bedrijven bouwen in de loop der jaren, vaak ongemerkt, aan een woud van PP’s. Als er een issue is binnen het bedrijf dan schiet men vaak in de PP’s check modus. Als er nog geen PP’s zijn om met dit issue om te gaan dan maken we er gewoon één zodat we lekker veilig zijn in het geval het issue zich herhaalt. Als er wat nadelen kleven aan de PP’s die we net hebben ingericht omdat ze kunnen conflicteren met reeds bestaande PP’s dan bedenken we toch reparatie proces of procedure zodat iedereen weer happy is en weer rustig weg kan zakken op zijn of haar bureau stoel.

Als je het succes gaspedaal in wil drukken dan is het zinvol de automatische PP’s verkramping uit het systeem van je bedrijf te halen. Zullen we een experiment uitvoeren ? Vandaag start je met het in kaart brengen van alle PP’s in waar je door wet en regelgeving en afspraken met leveranciers en klanten op korte termijn niets aan kan veranderen. Wat over blijft zet je voor een periode van zes maanden on hold. Ik kies bewust voor een langere periode voor het experiment omdat je anders in de verleiding kan komen om beslissingen uit te stellen naar de periode waarin je mogelijk weer lekker mag gaan leunen op de PP’s. Stel dat je als management besluit om de verschraling van de PP’s door te zetten dan zullen een aantal mensen het bedrijf verlaten omdat ze zich hier niet senang bij voelen of dat hun tekortkomingen pijnlijk zichtbaar worden. Daar tegen over staat dat er ook mensen enorm zullen opboeien en dat ze het management mogelijk schrikt van de potentie die in het bedrijf aanwezig is. De potentie die nodig is om succesvol te blijven in business. Tot slot loop je het risico dat dat je en aantrekkelijkere werkgever wordt voor nieuwe medewerkers van buitenaf. Dit zou toch een mooie collateraal advantage zijn.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.