Concurrentie Analyse

19 december 2018

Concurentie Analyse Inspiredbycor

Wanneer heb je voor het laatst een concurrentie analyse uit laten voeren ? Dit is de tweede blog in een serie waarin ik een aantal succes blokkers onder de loep neem. In de vorige blog heb ik het met jou gehad over de carrière curve als succes blokker. Voor de mensen die deze blog niet gelezen hebben zal ik kort toelichten wat het doel is van deze serie over succes blokkers. Ik ben trouwens benieuwd of je op dit moment al durf te zeggen dat je succesvol bent.

Om inzicht te krijgen in de mate van succes is het belangrijk te weten wat jouw definitie van succes is en weten welke succesblokkers een rem kunnen zetten op het continueren of verder uitbouwen van jouw succes. Als ik me beperk tot zakelijk succes dan zie ik dat men aan de ene kant morgen succesvoller wil zijn dan vandaag maar aan de andere kant niet de succesblokkers binnen het bedrijf ziet die een rem zetten op de ontwikkeling van hun succes. Sommige succes blokker zijn redelijk makkelijk weg te nemen en andere zijn wat hardnekkiger.

In deze blog ga ik het met je hebben over de concurrentie analyse als succesblokker. Er zijn nog steeds bedrijven die geloven in het nut van een concurrentie analyse. De vraag is echter wat denk je te bereiken met een concurrentie analyse ? Als je al in staat zou zijn om een volledig analyse uit te voeren wat ga je dan vervolgens doen met de uitkomst van deze analyse. Mijn ervaring is dat je de analyse altijd uitvoer op basis van onvolledige informatie want je concullega zal altijd bepaalde informatie niet vrij geven voor de buitenwereld. Stel dat je wel alle informatie zou kunnen bemachtigen, dan nog weet je niet wat de plannen van deze concurrent zijn. Stel jij gaat je plannen of strategie op basis van het analyse rapport bijstellen terwijl deze concurrent tijdens jouw analyse al druk bezig is met een fundamentele strategie wijziging. Ik zeg altijd als je naar een ander kijkt, dan kijk je niet naar jezelf. Natuurlijk is het goed om met een schuin oog naar andere partijen in de markt te kijken maar zie ze alsjeblieft niet als concurrent want je belangrijkste concurrent dat ben je zelf. Als je je strategie laat afhangen van wat andere partijen in de markt doen dan is jouw succes afhankelijk van het succes van jouw concullega. Je zit dus in de bijrijdersstoel van jouw succes.
Als je al naar andere mensen wil kijken kijk dan naar wat topsporters als Sven Kramer of Michiel van Gerwen te vertellen hebben over succes. Beiden hebben ze de mindset als wij gewoon dat waar we goed in zijn goed uitvoeren dan is succes een gegeven. Ze analyseren hun eigen prestaties continu tot in de finesses maar houden zich totaal niet bezig met de concurrent. Tenminste,  als ze dat woord al überhaupt in hun mond zouden nemen.

De conclusie is dat je er goed aan doet om te continue de prestaties van jouw business te reflecteren en je zelf de vraag te stellen wat ging er goed, wat kan er beter en waar moeten we mee stoppen maar stop met het steken van energy in het analyseren van de concurrent. Deze ongezonde focus op het succes van de concurrent is een onderschatte succesblokker.

Tot slot hoop ik dat ondernemend Nederland zich bezig gaat houden waar ze goed in zijn. Wat is de unieke kracht van jouw bedrijf. Je hoeft geen uniek product te hebben om het verschil te maken in business want uiteindelijk maakt de mens het verschil want de producten en diensten die je verkoopt die communiceren niet met jouw klant.

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.