Creativiteit is Corona Proof

1 april 2020

Creativitiet is corona proof

Een crisis is pas doodzonde als je je beperkt tot het uitzitten van de rit. Naast al het persoonlijke en financiële leed waarmee een crisis doorgaans gebaart gaat, worden er producten, diensten etc. ontwikkelend die anders het levenslicht niet hadden gezien of pas veel later op de tijdlijn. Van ondernemers mag je verwachten dat ze over een bepaalde mate van creativiteit beschikken en gelukkig is dat ook zo. Alleen bevindt deze zich vaak in een slaapmodus omdat het ontbreekt aan urgentie om hier wat mee te doen. Als je creativiteit nodig hebt dan huur je die toch gewoon in is de veel gehoorde uitspraak. Wanneer de omzet tegen de plinten klotst en er geen sprake is van een crisis dan is deze houding tot op zekere hoogte te begrijpen. Op dit moment leven we echter in oorlogstijd waarbij we een gevecht voeren tegen een vijand die onzichtbaar en ultra onvoorspelbaar is. Dus we moeten uit onze comfort zone stappen, oude verkrampingen loslaten en overstappen op de creatieve modus.

Als maatschappij overleven we deze crisis door ons zelf op een sociaal randzoen te zetten, hygiëne maatregelen serieus te nemen en vooral door ons gezonde creatieve verstand te blijven gebruiken. Zakelijk gezien is creativiteit een krachtig wapen tegen dit klote virus. Het meest dodelijke virus is niet bestand tegen de creativiteit van de mensheid. Als we de eerder genoemde zaken in acht nemen en gezond blijven, hebben we de basis voor de contiuniteit van onze business te pakken. Het virus kan ons bij een totale Lock down dwingen om ons huis niet meer te verlaten maar daarmee heeft het nog geen grip op de aan en uitknop van onze creativiteit. De mensheid heeft bewezen zich niet geheel op de knieën te laten dwingen door een virus. Weet je nog dat we in het pré Corona tijdperk dol waren om in ons huis of elders een ruimte te creëren die we gebruikten als mancave. Dit deden we om onszelf te isoleren van de waan van de dag in de hoop en verwachting dat er ruimte in ons hoofd zou ontstaan voor nieuwe creatieve ideeën. Ondernemers die voor een externe locatie kozen moesten vaak genoeg knaken betalen voor een ruimte met minimale faciliteiten. Mr C heeft ervoor gezorgd dat we ons huis kunnen omtoveren tot mancave. ‘’Een home sweet home mancave.”

Gebruik je gedwongen mancave tijd goed om er straks klaar voor te zijn als je weer los mag met je business. Afhankelijk van de producten en diensten die je levert zal de markt er anders uitzien als er op de start knop wordt gedrukt. Gebruik al je creativiteit en innovatiekracht om er sterker uit te komen. Ga je een vliegende start maken of wordt het worstelen door een modderbad? Jij kan hier regie op hebben door je maximaal voor te bereiden. Het virus is pas echt goed verslagen als het niet jouw creativiteit heeft verslagen. Natuurlijk zijn we allemaal blij als we dit monster mogen overleven maar als we in de goot terecht komen omdat we met onze business kopje onder gaat dan zijn we zakelijk gezien niet blij.

Tot slot ben ik er heilig van overtuigd dat een deel van de samenleving door Mr C inziet dat ze de ikke ikke ikke en de rest kan stikken mindset moeten laten om vervolgens de wij of samen mindset te omarmen. Als we onze creativiteit maximaal inzetten zullen er mooie nieuwe initiatieven geboren worden en mooie nieuwe producten diensten ontstaan die de wereld een stuk mooier, gezelliger, efficiënter etc. zullen maken.

Deel dit artikel

3 Reacties

  1. Eveline Wiegboom

    Je hebt helemaal gelijk Cor. Hier is geen spelt tussen te krijgen. We moeten ons pas zorgen gaan maken als de mensheid haar creativiteit kwijt raakt.

    Antwoord
  2. Pieter-Klaas Beumer

    Wat een mooie vergelijking met de mancave. Als je iets positief labelt dan voel het ook direct anders. Mancave voelt toch lekkerder dan quarantaine.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.