Heb je medewerkers of marionetten?

11 juli 2020

Heb je medewerkers of marionetten

Jaren geleden kocht ik online een paar geweldige schoenen maar toen ik ze thuis paste, bleek dat ik een maat te klein had besteld. Nadat ik wat beter op de website had gekeken, bleek deze aanbieder ook een fysieke winkel te hebben op nog geen 3 kilometer van mijn huis. Ik ging dus hup, hup op mijn fiets naar de winkel om de schoenen om te wisselen voor een maat groter. Eenmaal in de zaak werd ik zo enthousiast dat ik besloot nog een tweede paar aan te schaffen. Even heb ik overwogen om zelfs een derde paar aan te schaffen. Als de verkoper het mandaat had gehad om korting te geven dan zou ik for sure met drie paar schoenen de winkel uit zijn gelopen. Maar ja, toen ik vroeg wat hij voor me kon doen als ik drie paar zou aanschaffen, was het antwoord simpelweg `NIETS’.

Velen zullen geen korting vragen in een schoenenzaak omdat in Nederland, in tegenstelling tot winkels in bepaalde vakantielanden, vaste prijzen worden gehanteerd. Sterker nog, het wordt vaak als niet chique bestempeld of misschien zelfs ordinair gevonden als je korting vraagt.
In mijn concrete situatie werd ik af geserveerd terwijl men niet een subtiele poging nam om er achter te komen waar ik op uit was. Misschien had ik wel genoegen genomen met een paar extra veters of een paar sokken. Op een aankoop van bijna Euro 800,00 zou zo’n gebaar toch niet echt over de top zijn, of vergis ik me?

Ik gaf het voorbeeld van de aankoop van een paar schoenen maar het had net zo goed over de inrichting van een nieuwe woonkamer of badkamer kunnen gaan. Waar het om gaat, is dat de eigenaar/ ondernemer de medewerker zonder mandaat liet werken. Nu wil ik niet iedereen aanmoedigen om maar lukraak bij iedere aankoop korting te vragen maar als het om een naar verhouding serieuze investering gaat dan vind ik het legitiem om een poging te wagen. Durf jij jouw accountmanagers, consultants, adviseurs et cetera met mandaat op pad te sturen naar de klant of moeten ze voor iedere korting of afwijkende afspraak even overleggen met hun manager? Heb jij mensen in dienst die gaan excelleren bij een stuk beslissingsvrijheid of wordt er bij het aannamebeleid geselecteerd op mensen die exact doen wat ze vooraf is opgedragen? Durf jij het ondernemerschap bij je personeel aan te moedigen? Durf je ze de verantwoordelijkheid te geven terwijl je weet dat het ook een keer minder goed uit kan pakken? Mensen die privé grote beslissingen moeten en kunnen nemen, kunnen dat ook als ze bij jou in dienst zijn. De ras ondernemer Yassine Hanyn (van o.a. 1480 Foodbar) die ik heb mogen interviewen voor mijn nieuwe boek “ondernemers zijn net mensen” geeft zijn personeel heel veel vrijheid. Hij is er dan ook net als ik van overtuigd dat mensen veel minder fouten maken als ze weten dat ze fouten mogen maken. Ook als deze fouten je als ondernemer geld gaan kosten.

Ben jij als ondernemer de alwetende of heb je slimme mensen in dienst die samen met jou het bedrijf nog succesvoller kunnen maken als ze het mandaat krijgen om hun creativiteit, improviserend vermogen, handelsgeest et cetera aan te spreken en uit te nutten? Oftewel, kies je marionetten die 100 procent doen wat ze opgedragen krijgen of geef je ze de vrijheid oftewel het mandaat om tot op zekere hoogte zelf te bepalen hoe ze samen met jou succesvol zijn en blijven?

De ondernemer waar ik mijn blog mee begon, heeft zijn aanpak gelukkig gewijzigd. Zijn medewerkers staan nu met een bepaald mandaat in zijn winkel en voelen nu haarscherp aan of en hoe zij hun mandaat moeten gebruiken.

Deel dit artikel

1 Reactie

  1. Marcel

    Dank je wel voor deze blog Cor. Zelf heb ik ook jaren een bepaalde angst gehad om mijn medewerkers een bepaald mandaat te geven. Het waren dus geen medewerkers maar marionetten of robots die uitvoerden wat ik bedacht had. Nadat ik jaren geleden besloot het roer om te gooien, ging mijn business pas echt groeien. Ik kwam er achter dat ik tot dat moment maar 20 procent van de potentie van mijn personeel benutte.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.